محدود کردن مدت زمان مکالمه در FreePBX

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/02/10
به اشتراک گذاری در:

یکی از سوالات متداول مشتریان سیستم های تلفنی، چگونگی ایجاد محدودیت بر روی زمان مکالمات بخصوص مکالمات با خطوط شهری می باشد؛ معمولا دلایل متعددی برای این کار وجود دارد که مهم ترین آن کنترل هزینه مکالمات است که برای سازمان ها اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله به چگونگی اعمال محدودیت زمان مکالمه در سیستم تلفنی محبوب FreePBX می پردازیم.

اعمال محدودیت برای تماس های داخلی به داخلی

روش اول که به آن می پردازیم محدودیت های تک به تک یا به اصطلاح Per Extension روی داخلی های مورد نظر بوده تا فقط تماس های داخلی به داخلی یک سری از Extension های خاص را محدود کنیم.

برای شروع وارد محیط گرافیکی FreePBX شده و سپس مسیر زیر می شویم:

Applications >Extensions

سپس یکی از داخلی های مورد نظر را Edit کرده و وارد لبه Advanced می شویم .در بخش Extension Options، مانند تصویر زیر مقادیر فعلی را Override می کنیم:

در اینجا به صورت پیش فرض مقادیری برای Dial Options در نظر گرفته شده است. (در بخش سوم نحوه تغییر روی مقادیر پیش فرض سیستمی را توضیح خواهیم داد).

پس از زدن تیک Override یک option جدید به لیست قبلی اضافه کرده و تغییرات را ذخیره نمایید. مانند تصویر زیر:

نکته: برای اعمال محدودیت زمانی در استریسک از آپشن (L) استفاده می شود، حالت کلی این آپشن به صورت زیر می باشد:

L(x)

که در اینجا (x) مقدار زمان محدودیت برحسب میلی ثانیه می باشد.

در تصویر بالا از آپشن (L(600000 استفاده شده که محدودیت ۶۰۰ هزار میلی ثانیه یا همان ۶۰۰ ثانیه و برابر با ۱۰ دقیقه، برای مکالمات داخلی به داخلی که در آن شروع کننده تماس همین داخلی می باشد، اعمال شده است.

اعمال محدودیت روی تماس های داخلی به خارجی بر حسب Trunk

در بخش قبل اعمال محدویت بر روی تماس های داخلی به داخلی توضیح داده شد. حال برای تماس های داخلی به خارجی بر حسب Trunk ابتدا وارد محیط گرافیکی FreePBX شده و به مسیر زیر می رویم:

Connectivity >Trunks

سپس یکی از ترانک های مورد نظر را Edit می کنیم:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود در این بخش هم به صورت پیشرض گزینه System انتخاب شده است و در داخل کادر از آپشن های سیستمی پیش فرض استفاده شده است.

در اینجا با فعال کردن گزینه Override می توان آپشن مربوطه را اضافه کرد:

با این کار تماس هایی که از طریق این ترانک به صورت خروجی گرفته می شوند نیز محدودیت مکالمه روی آن ها اعمال خواهد شد.

اعمال محدودیت به صورت General

آخرین روش که در این مقاله توضیح داده خواهد شد روش تغییر روی پیش فرض های سیستمی Dial Options می باشد که مستقیما روی تمامی داخلی ها اعمال خواهد شد.

برای این کار ابتدا وارد محیط گرافیکی FreePBX شده و به مسیر زیر می رویم:

Settings >Advanced Settings

داخل صفحه بخش Dialplan and Operational را پیدا می کنیم:

همانطور که داخل تصویر بالا مشاهده می شود:

Asterisk Dial Options: برای تماس های داخلی

Asterisk Outbound Trunk Dial Options: برای تماس های خارجی از طریق ترانک می باشند که در دو بخش قبلی به عنوان مقادیر پیش فرض آن ها را مشاهده کردیم و تغییر دادیم.

حال برای اینکه این مقادیر به صورت کلی برای تمامی داخلی ها و ترانک ها ثبت شود در این بخش مانند تصویر زیر تغییرات را اعمال می کنیم:

پس از Submit و ریلود تنظیمات ذخیره شده و اعمال می گردد.

 

 

مرجع مقاله : نت استاک

تنظیمات Elastix جهت استفاده از سرویس SIP Trunk مخابرات

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/02/16
به اشتراک گذاری در:

شرکت مخابرات ایران در زمان خریداری این سرویس به شما سه عدد آی پی تحویل خواهد داد. همچنین کاربر موظف است که یک مودم G.shDSL.Bis خریداری کند. واضح است که دستگاه های تلفن نیز می بایست از پروتکل SIP و IP پشتیبانی نمایند. همچنین بر روی خط تلفنی که سرویس قرار است از طریق آن عرضه شود نبایستی هیچ سرویس ADSL یا G.SHDSL دیگری وجود داشته باشد.

قبل از اینکه به توضیح تنظیمات ترانک در نرم افزار IP PBX الستیکس نسخه 4 بپردازیم ، بایستی به آیتم های زیر توجه نمایید.

  • سه عدد آی پی ارائه شده ، شامل یک عدد IP جهت سرور Elastix ، یک عدد آی پی جهت Gateway و IP سوم نیز مربوط به SBC می باشدکه ترانک از طریق آن برقرار می شود.
  • تنظیمات مودم SHDSL بایستی از مخابرات استعلام شود و یا اینکه توسط کارشناس مخابرات کانفیگ شود و برای هر دستگاه مودم متفاوت است.

تنظیمات Elastix 4 جهت ایجاد ترانک سیپ مخابرات

در ابتدا دو کارت شبکه مجزا برای Elastix محیا نمایید. اگر Elastix شما به صورت سرور مجازی می باشد کافی ست ، یک عدد کارت شبکه مجازی به آن اضافه کنید.

وارد محیط وب تنظیمات Elastix شوید. از منوی System زیر منوی Network و سپس Network Parameters را انتخاب نمایید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 1در این قسمت بر روی یکی از کارت های شبکه ، آی پی از محدوده شبکه داخلی تنظیم گردیده است. اگر DHCP نداشته باشید ، کارت شبکه دوم بدون آی پی خواهد بود. بر نام کارت شبکه دوم کلیک نمایید. Interface Type را در حالت Static قرار دهید. IP ای را که مخابرات جهت سرور به شما داده بود در این قسمت تنظیم نمایید. در قسمت Network Mask نیز Subnet ارائه شده توسط مخابرات را وارد نمایید. برای مثال اگر ساب نت /30  اعلام شده است 255.255.255.252  را در قسمت Subnet بنویسید.

در قسمت Edit Network Parameters آی پی مربوط به Gateway را تنظیم نمایید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 2جهت تست ارتباط با SBC ، آی پی آن را از سرور Elastix پینگ کنید. اگر پینگ ، Reply ندارد از صحت تنظیمات آی پی اطمینان حاصل نمایید.

اکنون جهت ایجاد ترانک از منوی PBX زیر منوی PBX Configuration و سپس Trunksرا انتخاب کنید. بر روی Add SIP Trunk کلیک نمایید. نام ترانک را به دلخواه انتخاب کنید. در قسمت Outgoing Settings در فیلد PEER Details اطلاعات زیر را وارد نمایید :

Host=*.*.*.*

Type=peer

Insecure=yes

Context=from-trunk

Qualify=yes

Dtmfmode=inband

به جای ستاره ، آی پی SBC را قرار دهید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 3بر روی Submit Changes و سپس Apply Config کلیک کنید.

ترانک ایجاد گردیده است. در این مرحله نیاز به یک Inbound Routes جهت هدایت تماس های ورودی و یک Outbound Routes جهت هدایت تماس های خروجی می باشد.

ایجاد Inbound Routes

در قسمت PBX Configurations از منوی سمت چپ Inbound Routes را انتخاب نمایید. توضیحات دلخواه را در فیلد Description بنویسید. فیلد DID Number را خالی رها کنید. این بدان معناست که کلیه DID ها به این مسیر ورودی هدایت می گردند.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 4در قسمت Set Destination مقصد تماس های ورودی را انتخاب کنید. مقصد مورد نظر می تواند یک داخلی یا IVR ای که از قبل ایجاد شده است باشد. در این صورت تماس های ورودی به ترانک مخابرات  مستقیم به مقصدی که در اینجا تعریف می شود هدایت خواهد شد.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 6در صورتی که تا اینجا پیکربندی به درستی صورت پذیرفته باشد خواهید توانست از تلفن های خارج از سازمان با شماره SIP Trunk خود تماس بگیرید. این تماس به مقصد تعیین شده هدایت خواهد شد.

ایجاد Outbound Routes

در قسمت PBX Configurations از منوی سمت چپ Outbound Routes را انتخاب نمایید. نام دلخواهی را برای Route Name در نظر بگیرید. در قسمت Dial Pattern الگوی دلخواه خود را وارد نمایید. برای مثال اگر قرار است که با شماره گیری پیش شماره 9 کاربران بتوانند از ترانک ، تماس خروجی برقرار نمایند در فیلد Prefix عدد 9 و در قسمت Match Pattern علامت نقطه را بنویسید.

از بخش Trunk Sequence for Matched Routes ترانک ایجاد شده در مرحله قبل را به عنوان اولویت 0 تعیین نمایید. سپس Submit Changes و Apply Config را کلیک کنید.

حال کاربران در داخل سازمان می توانند با شماره گیری عدد 9 و سپس تلفن مورد نظر با بیرون از سازمان تماس برقرار نمایند.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 7

مرجع مقاله:نت استاک

تنظیمات سیپ ترانک مخابرات بر روی گیت وی های وگا

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/02/23
به اشتراک گذاری در:

با پیشرفت چشمگیر شبکه های NGN مخابراتی و ارتباطات مبتنی بر IP، شرکت مخابرات ایران نیز تصمیم گرفت تا این خدمات را عرضه کند و از بستر موجود، بهره برداری بهتری نماید. در همین راستا نیز از سال گذشته، در برخی مناطق مخابراتی، ارائه ترانک سیپ یا SIP Trunk جایگزین لینک های دیجیتال PRI شدند.

برای دریافت این سرویس از شرکت مخابرات، مشترک به جای خرید یک جفت مودم E1 که یکی در مرکز مخابرات به صورت کارتی نصب می گردید و یک مودم هم در محل مشترک قرار می گرفت، تنها نیاز به یک مودم از نوع G.Shdsl.bis دارد؛ با استفاده از این مودم، مشترک به شبکه ی NGN مخابرات متصل شده و یک ترانک SIP با SBC و در نتیجه با سافت سوییچ مخابرات برقرار خواهد کرد.

از مهم ترین روش های برقراری ارتباط سانترال های سنتی با سیپ ترانک مخابرات، بکارگیری گیت وی های VoIP دیجیتال یا آنالوگ، بر اساس تعداد تماس همزمان، می باشد. به عنوان مثال برای ترانک سیپ با ظرفیت 60 مکالمه همزمان، بکارگیری گیت وی سنگوما Vega200G، بهترین راهکار خواهد بود؛ بدون اینکه حتی به سرور تلفنی نیاز داشته باشید.

برای ارتباط گیت وی های سنگوما سری وگا با سیپ ترانک مخابرات می بایست به صورت زیر تنظیمات را انجام دهید.

توجه: در زیر از گیت وی Vega50 استفاده شده که تنظیمات کاملا مشابهی با سایر گیت وی های این خانواده دارد.

اطلاعات فراهم شده از جانب مخابرات:

IP Address: 10.198.2.74
Gateway: 10.198.2.73
SBC: 10.105.50.2

1- تمامی مودم ها در حالت پیش فرض در حالت Bridge عمل می کنند به همین دلیل لازم نیست تا بر روی مودم آدرس IP داده شده را ست نمایید.

پس ابتدا تنظیمات مربوط به شبکه را بر روی گیت وی انجام دهید و پورتLAN 1 آن را به پورت LAN مودم متصل کنید. برای این کار لازم است از بخش LAN Configuration تنطیمات انجام شود. همچنین می‌توانید برای اینکه گیت وی در شبکه داخلی شما در دسترس باشد، یک IP بر روی پورت LAN1 ست کنید و پورت LAN2 را با آدرس IP داده شده از مخابرات تنظیم و سپس به مودم متصل نمایید. در این صورت لازم است تا پورت های گیت وی را از حالت Bridge خارج نمایید.

1

2- پس از تنظیم پورت شبکه، لازم است تا تنظیمات SIP Profile را انجام دهید. در قسمت Proxy نیز آدرس IP مربوط به SBC را وارد نمایید. با این تنظیم، گیت وی مکالمات را به سمت SBC ارسال می نماید.

2

3

با انجام تنظیمات فوق و Apply و سپس Save کردن آن ها، مکالمات از ترانک سیپ مخابرات به سمت دستگاه سانترال شما هدایت می شود.

مرجع مقاله : نت استاک

تغییر نام سوئیچ یا روتر سیسکو

توسط: نغمه ایزدی مطلق|آخرین به روز رسانی: 1398/02/28
به اشتراک گذاری در:

نام گذاری سوئیچ این امکان را به ایجاد میکند که در شبکه های بزرگ LAN Switch به راحتی بتوان با سوئیچ مورد نظر ارتباط برقرار کرد و درصد اشتباه در یافتن سوئیچ کاهش یابد.

به منظور تغییر نام سوئیچ باید وارد مود سوم بشویم و از کامند های زیر استفاده کنیم:

Switch>enable

Switch#conf t

Switch(config)#hostname PsDelta

حذف نام سوئیچ:

Switch(config)#no hostname                     

 

مرجع : نت استاک

آموزش ارتباط ترانک بین دو سرور ایزابل

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/02/28
به اشتراک گذاری در:

چرا باید دو سرور ایزابل را به هم متصل کنیم

سازمان ها و شرکت هایی که دارای شعب متفاوتی هستند معمولا ارتباط شبکه بین این شعب برقرار است . اگر شما در هر شعبه یک سرور تلفنی داشته باشید به راحتی می توانید آنها را به هم متصل و ارتباط داخلی بین شعب داشته باشید و به راحتی می توانید داخلی همکار خود در شعبه شهرستان را شماره گیری و بدون استفاده از شبکه تلفنی مخابرات به صورت رایگان با ایشان صحبت کنید.

این ارتباط بین شعب هم باعث سادگی دسترسی کارمندان به یکدیگر می شود و هم در هزینه ها صرفه جویی می کند.

در مواردی هم که مرکز تماس شما بسیار بزرگ است و یک سرور تلفنی پاسخگوی حجم زیاد مکالمات نمی شود ، می توانید از دو یا چند سرور استفاده کنید و بین آنها به وسیله ترانک ارتباط بر قرار کنید.

اشتباه نکنیم

شاید راحت ترین راه حل برای ارتباط داخلی بین شعب رجیستر کردن تلفن های یک شعبه روی سرور شعبه دیگر است. هر چند این کار در منابع سخت افزاری صرفه جویی می کند ولی پهنای باند زیادی مصرف میک ند و ارتباط تلفنی نا پایداری پدید می آید.

ارتباط ترانک بین دو ایزابل

برای ارتباط ترانک بین دو ایزابل ابتدا باید ار تباط شبکه ای بین دو سرور بر قرار باشد ، برای اطمینان از ارتباط بین دو سرور می توانید از یک سرور ، سرور دیگر را Ping کنید.

برای یاد گیری بهتر با یک مثال پیش می رویم به تصویر زیر دقت کنید این تصوریر ، سناریوی اجرایی را به خوبی نشان می دهد

آموزش اتصال دو مرکز تلفن ایزابل

در واقع انتظار داریم. بعد از پیاده سازی و ایجاد ترانک بین دو سرور A و B بتوانیم از داخلی های هر سرور داخلی سرور دیگر را شماره گیری کنیم

در ابتدا به سراغ سرور A می رویم یک ترانک از نوع IAX2 ایجاد می کنیم و یک نام به آن اختصاص می دهیم و تنظیمات Outgoing را به شکل زیر انجام می دهیم

 یک نام دلخواهTrunk Name

:Peer Details

host=192.168.2.20
type=friend
qualify=yes
context=from-internal

همانطور که می بینید در قسمت Host شما باید IP سرور دیگر را وارد کنید

ترانک ما ساخته شده است.

ترانک IAX2 در ایزابل

حال باید یک Outbound route هم بنویسیم .

یک Outbound route مانند شکل زیر می سازیم.

در این مسیر خروجی گفته ایم که شماره های سه رقمی که با عدد ۳ شروع می شوند را از طریق ترانکی که در بالا ساخته ایم ارسال کند

آموزش ترانک بین دو ایزابل

دقیقا مشابه ا تنظیمات سرور A   را با تغییرات کوچکی ،  روی سرور B نیز انجام دهیم

Trunk Name:  یک نام دلخواه

Peer Details:

host=192.168.1.20
type=friend
qualify=yes
context=from-internal

آموزش اتصال دو سرور ایزابل

و یک مسیر خروجی نیز مانند شکل زیر  باید تعریف کنیم که شماره های ۳ رقمی که با ۲ شروع می شوند را به سمت ترانک ساخته شده هدایت کند

آموزش Trunk بین دو Isabel

اگر تنظیمات را به درستی انجام داده باشید در حال حاضر به راحتی می توانید مثلا از داخلی ۲۰۲ با داخلی با ۳۰۳ مکالمه داشته باشید.

مرجع مقاله : نت استاک

 

فاش شدن ضعف اساسی سیسکو

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/02/31
به اشتراک گذاری در:

روتر 1001-X سیسکودر سطوح سازمانی مانند مبادلات سهام مورد استفاده قرار می گیرد و در مصارف خانگی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو به خطر افتادن امنیت این روتر شرایط بسیار بدی را برای سازمان ها و همچنین شرکت محبوب سیسکو به همراه آورد. 

بررسی ضعف های اساسی روتر سیسکو

محققان Red Balloon به تازگی دو مورد که نشان از آسیب پذیری این روتر هست را اعلام کرده اند. اولین موضوع در IOS سیسکو است( توجه داشته باشید که این موضوع ربطی به سیستم عامل iOS کمپانی اپل ندارد) و اجازه دسترسی روت را به مهاجمین می دهد.این موضوع را می توان به سادگی برطرف کرد اما مورد دوم بزرگترین مشکل کمپانی سیسکو محسوب می شود. در واقع مشکل دوم راهی برای دورزدن حفاظ امنیتی Trust Anchor است. این حفاظ را می توان مهم ترین بخش امنیتی روترهای سیسکو اعلام کرد، موضوعی که بدون شک مهم ترین دغدغه مدیران سیسکو خواهد بود.

 محققان این موضوع را افشا کرده اند که روتر 1001-X سیسکو در برابر حمله مهاجمین می تواند آسیب پذیر باشد. اتفاقی که در صورت وقوع می تواند پیامدهای گسترده ی جهانی به همراه داشته باشد.

روتر 1001-X سیسکودر سطوح سازمانی مانند مبادلات سهام مورد استفاده قرار می گیرد و در مصارف خانگی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو به خطر افتادن امنیت این روتر شرایط بسیار بدی را برای سازمان ها و همچنین شرکت محبوب سیسکو به همراه آورد.

همانطور که بیان شد مشکل اول را می توان در قالب یک پچ نرم افزار برطرف کرد. سیسکو به تازگی از این پچ رونمایی کرده و به زودی عرضه می شود. با این وجود the Trust Anchor بسیار قدرتمند و نفوذ به آن سخت است، سیسکو مخالف این موضوع است که آسیب پذیر بودن امنیتی بوت میتواند تاثیر مستقیمی روی Trust Anchor خواهد داشت.

حال باید منتظر روزهای آینده بودو دید شرکت قدرتمند سیسگو چه تدابیری را در مقابل نگرانی ها برای باک های امنیتی روتر های این کمپانی مشهور به کار خواهد گرفت. بدون شک در روزهای آینده اخبار بیشتری در مورد فعالیت های این کمپانی در این زمینه منتشر خواهد شد.

منبع خبر : نت استاک


نظرات کاربران
ارسال نظر
تلفن پشتیبانی (خط ویژه) : 02157921000 
خطوط ویژه : 02191308606
کارشناس فروش سیسکو، اچ پی و ویپ: 09050226559
کارشناس سیستم های صوتی و پیجینگ: 09121317629
کارشناس سیستم های صوتی و پیجینگ: 09121930629
کارشناس سیستم های صوتی و پیجینگ: 09121466396
فکس : 02188229213
پرداخت درب منزل
ضمانت 7 روزه
پست پیشتاز
ضمانت کالا
پشتیبانی 24 ساعته
آدرس : تهران امیرآباد شمالی، خیابان هفتم، پلاک 13 طبقه 2

همراه ما باشید!

فروشگاه اینترنتی سیسکو سلر

CiscoSeller ارائه دهنده ی راهکار های ارتباطی و تامین کننده تجهیزات شبکه می باشد. عمده فعالیت های ما در ارائه راهکار و تامین تجهیزات حوزه ویپ و شبکه های ارتباطی ، سیسکو و سرور های کامپیوتری می باشد. اصلی ترین هدف ما تامین رضایت مشتری و ارائه مناسب ترین قیمت برای بالاترین کیفیت می باشد.