سیستم پیجینگ کارخانه

توسط: سیروس رضائی |آخرین به روز رسانی: 1401/01/17
به اشتراک گذاری در:

استفاده از سیستم پیجینگ کارخانه منجر به کاهش زمان هدر رفته، افزایش دقت در انتقال مواد، بهبود مدیریت موجودی و افزایش سرعت فرآیندهای تولید می‌شود. این سیستم قادر است با اتصال به سیستم‌های اطلاعات مدیریت منابع از جمله ERP و سیستم‌های مدیریت انبار، به شما اطلاعات دقیق و به موقع را ارائه دهد و از هماهنگی بین انبارها و خطوط تولیدتان بهره‌مند شود.

با پیاده‌سازی سیستم پیجینگ کارخانه شاهد بهبود چشمگیری در کارایی و بهره‌وری تولید خود خواهید بود. این سیستم نه تنها به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهید، بلکه با بهبود کنترل موجودی و بهره‌وری در استفاده از منابع، به شما کمک می‌کند تا رقابت‌پذیری کسب و کار خود را افزایش دهید.

در مقالات بعدی شما را بیشتر با امکانات سیستم پیجینگ آشنا می کنیم.

 

سیستم پیجینگ کارخانه

امروزه پیشرفت تکنولوژی امکانات جدیدی را در اختیار افراد قرار داده است. از جمله این امکانات می‌توان به سیستم پیجینگ کارخانه اشاره کرد که کاربرد آن به حدی گسترده می‌باشد که آشنایی با آن برای همه مدیران و مالکین کارخانجات و واحد های تولیدی لازم و ضروری است. ممکن است برخی از افراد به طور کامل با پیجینگ و کارایی آن آشنایی نداشته باشند، برای توضیح می‌توان گفت سیستم پیجینگ کارخانه به یک مجموعه از بلندگو‌ها، آمپلی فایر ها، اینترکام ها، میکروفون ها و تلفن های صنعتی گفته می‌شود که مدیریت همه آنها به صورت مشترک با استفاده از یک سیستم مرکزی قابل انجام است. سیستم پیجینگ کارخانه در صورتی که به درستی طراحی شده باشد می تواند به سیستم های هشدار و اعلام حریق نیز متصل شود. 

 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید  


نصب و راه اندازی تجهیزات پیجینگ کارخانه راه و روش خاص خود را دارد. به بیانی بهتر می‌توان گفت یک کار تخصصی محسوب می‌شود و برای اجرای صحیح آن باید از شرکت هایی که در این زمینه مهارت و تجربه کافی را ندارد کمک بگیرید‌. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد سیستم صوتی کارخانه می‌پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و آشنایی با نحوه کارکرد سیستم پیجینگ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید‌. 

 

سیستم پیجینگ

در محیط‌های مختلف به خصوص محیط‌های شلوغ و بزرگ نحوه صحیح ارتباط برقرار کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله این مکان‌ها می‌توان به محیط های تولیدی ، کارخانه ها و صنعتی اشاره کرد. در کل می‌توان گفت مکان‌هایی برای نصب سیستم پیجینگ مورد نظر است که در آنها نیاز به اطلاع رسانی عمومی،  هشدار، پخش اذان وپخش  پیغام های صوتی و موسیقی است. همین امر یعنی ضرورت اطلاع رسانی عمومی سبب شده تا روزانه به اهمیت استفاده از سیستم پیجینگ افزوده شود. نحوه کار سیستم پیجینگ تحت شبکه بر خلاف طراحی آن پیچیده  نیست چون عملکرد آن باید برای هر فردی در هر سطحی آسان و ملموس باشد. 

عملکرد سیستم پیجینگ کارخانه به این صورت است که صدا را از طریق اینترکام، میکروفون، تلفن و یا سایر ادواتی که امکان تولید صدا دارند دریافت می‌کند، سپس با استفاده از تکنولوژی خاصی صدا دریافت شده را تقویت می‌کند. در نهایت هم صدا تقویت شده و از طریق بلندگوها در زون ها و یا محیط های از قبل مشخص شده، پخش می‌شود. 

اگر بخواهیم در مورد هدف کلی استفاده از سیستم پیجینگ توضیح دهیم، می‌توان گفت که هدف اصلی استفاده از آن تقویت صدا در کنار افزایش وضوح وکیفیت و همچنین زمانبندی پخش آن است. سیستم پیجینگ از جمله پیجینگ کارخانه انواع مختلفی دارد‌. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد اجزای سیستم پیجینگ می‌پردازیم. 

 

بیشتر بخوانید: قیمت آمپلی فایر پیجینگ

 

اجزای سیستم پیجینگ

بلندگو های سقفی ستونی یا شیپوری: اولین جزء سیستم پیجینگ کارخانه که قصد توضیح در مورد آن را داریم، بلندگو ها هستند. بلندگو ها مهمترین عنصر پخش در سیستم پیجینگ کارخانه است که متناسب با بخش های مختلف ازآن استفاده می کنیم . بلندگو های سقفی که در بخش های اداری کارخانه، بلندگو های ستونی در بخش های کم صدا مثل انبارها و بلندگو های شیپوری که در سالن های تولید به کار می رود. 

البته از نام این دسته به راحتی قابل حدس است که محل صحیح برای نصب آنها کجاست. این بلندگوها به نوعی یک سیستم خروجی برای سیستم صوتی کارخانه محسوب می‌شوند. قابلیت تولید و نصب به صورت افقی و عمودی را دارند و از این جهت هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد‌. ناگفته نماند که در برخی موارد بنا به دلایل مختلفی مثلا قرار گیری در محیط های پیرامونی و یا بیرونی کارخانه ممکن است این بلندگو های از نوع ضد آب مورد استفاده قرار گیرند. 

بلندگوهای سقفی به راحتی بر روی سقف مکان بخش های اداری کارخانه، قابل نصب است. بلندگوی سقفی سقفی در دو مدل تولید می‌شود. یه مدل آن به صورت توکار نصب می‌شود و نوع دوم آن هم نصب به صورت روکار.  مدل توکار این نوع بلندگو به نحوی طراحی شده است که که سیم کشی آن درون سقف کاذب اجرا شود. این نوع بلند گو پخش صدای یکنواختی دارد و در مکان‌های سرپوشیده و آرام مورد استفاده قرار می گیرد. 

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های خروجی سیستم پیجینگ کارخانه مربوط به بلندگوهای شیپوری است‌. از بلندگو شیپوری تحت عنوان بلندگو هورون نیز یاد می‌شود. کاربرد اصلی این نوع بلندگو برای مکان‌های بزرگ و شلوغ است. منظور از شلوغی بیشتر مربوط به صداهای نویزی است که از دستگاه های تولید و یا تراشیدگی، خم ، جوش و ریختگی مواد تولیدی ایجاد می شود.  

 


اگر در خصوص قدرت پرتاپ در این نوع بلندگو سوال دارید، بهتر است به این نکته اشاره شود که بلندگو شیپوری از قدرت پرتاب بالایی برخوردار است. بلند گو شیپوری دارای دو مدل است‌. دو مدل آن شامل مدل اهمی و مدل ولتی می‌شود. تفاوت این دو مدل بلندگو هم در یک قطعه‌ای است که درون آنها کاربرد دارد. اگر در روند تولید بلندگو شیپوری از ترانس مچینگ استفاده شود، در نهایت بلندگو ولتی ساخته می‌شود، در غیر این صورت به بلندگوی تولید شده، بلند گو اهمی گفته می‌شود.

به طور کلی در خصوص تفاوت این دو نوع بلندگو با یکدیگر می‌توان گفت که بلندگو شیپوری ولتی در مقایسه با بلندگو شیپوری اهمی یک ترانس بیشتر دارد و وظیفه اصلی ترانس انتقال صدا برای فواصل طولانی تر است. بلندگو های تحت شبکه با توجه به داشتن آمپلی فایر داخلی نیاز به ترانس و آمپلی فایر مستقل ندارند. ولی منظور از آمپلی فایر مستقل چیست ؟ در ادامه به آن می پردازیم. 

مطالعه نماید: خرید سیستم پیجینگ

آمپلی فایر: آمپلی فایر هم به نوعی دستگاهی است که به جهت تقویت صدا در سیستم صوتی کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم های صوتی آنالوگ می بایست برای تقویت صدا از آمپلی فایری مستقل استفاده کرد تا صدای دریافتی را به صورت مستقل دریافت و تقویت کند و برای بلندگو ها ارسال نماید. این سیستم متشکل از اجزا و قطعات مختلفی است.

همانگونه که می‌دانید، وقتیکه یک سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد، کیفیت و درست کار کردن آن در گرو این است که تمام اجزای تشکیل دهنده آن با کیفیت باشند و به درستی کار کنند. در خصوص آمپلی فایر هم این موضوع صادق است. کیفیت و کارکرد صحیح آمپلی فایر در گرو کیفیت قطعات تشکیل دهنده آن است. برای انتخاب آمپلی فایر مناسب بهتر است به نوع و توان بلندگوی استفاده شده توجه کنید‌. آمپلی فایرها از تنوع بالایی برخوردار هستند و مشتری باید با توجه به خواسته خود، نوع مناسب آن را انتخاب کند. 

میکروفون: میکروفون‌ها یکی از متداولترین پایانه ها یا ابزار ورودی صدا در سیستم پیجینگ کارخانه است. میکروفون سیمی آنالوگ و تحت شبکه دو نوع اصلی میکروفون هستند. البته تقسیم بندی های دیگری مثل تعداد دکمه ها ، ورودی و خروجی های میکروفون و داشتن میله ی گردن غازی هم تنوع های دیگری هستند که در ذیل دو تنع اصلی هستند. در بین این میکروفون ها می‌توان گفت، میکروفون رو میزی تک دکمه از محبوبیت بیشتری برخوردار است و به طور کلی در سیستم صوتی کارخانه پر کاربرد‌تر محسوب می‌شود.

 


 از این نوع میکروفون بیشتر برای سیستم‌های فراخوان استفاده می‌شود. در دکمه ی میکروفون‌ها معمولا از یک لامپ ال ای دی استفاده می‌شود. این لامپ ال ای دی استفاده شده دارای قابلیت روشن و خاموش شدن است، از این طریق به راحتی می‌توان متوجه شد که میکروفون روشن است یا خاموش. 

 

سیستم پیجینگ صوتی کارخانه

همانگونه که می‌دانید کارخانه از جمله مکان‌های بزرگ و شلوغ محسوب می‌شود. در کارخانه همزمان چندین نفر در قسمت‌های مختلف مشغول به کار هستند، از طرفی دیگر وجود صداهای مختلف در محیط کارخانه سبب شده تا پخش صدا در کارخانه به جهت اطلاع رسانی یکنواخت و عمومی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل در محیط‌های کارخانه‌ای به منظور برقرار ارتباط بهتر و موثرتر از سیستم پیجینگ صنعتی یا همان سیستم پیجینگ کارخانه‌ای استفاده می‌شود. برای انتخاب سیستم پیجینگ کارخانه باید نکات زیادی را در نظر بگیرید.

توجه به همه نکات سبب می‌شود تا انتخاب بهتری داشته باشید و پخش صدا در کارخانه هم با وضوح و کیفیت بیشتری انجام شود. از جمله نکات مورد توجه جهت انتخاب سیستم صنعتی پیجینگ کارخانه می‌توان به توجه به متراژ و ابعاد قسمت‌های مختلف کارخانه اشاره کرد. به جهت پخش یکنواخت صدا در قسمت‌های مختلف کارخانه از سیستم پیجینگ صنعتی استفاده می‌شود. بلندگوهای استفاده شده در هر قسمت هم باید متناسب با ابعاد و متراژ همان قسمت باشد. به این ترتیب صدا یکنواخت و متناسب پخش می‌شود. از طرفی وضوح و کیفیت صدا هم‌ بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس در کل می‌توان گفت هدف اصلی استفاده از سیستم صوتی کارخانه این است که ارتباط به صورت موثر، قوی، باکیفیت و مطمئن تر برقرار شود. در اصطلاح مهندسی به این تقویت کردن صدا پیجینگ گفته می‌شود. پیجینگ کارخانه هم همان سیستم صوتی است که طراحی آن متناسب برای استفاده در فضای کارخانه است. سیستم صوت در کارخانجات کاربردهای متفاوتی دارد. رایج‌ترین کاربرد آن برقرای ارتباط بین بخش‌های مختلف کارخانه است. از طرفی دیگر برای اطلاع رسانی عمومی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم پیجینگ تنوع بالایی دارد. برای هر کارخانه نیاز به خریداری سیستم مناسب همان کارخانه است. سیستمی که متناسب با ابعاد و فضا و نوع کاربری کارخانه باشد.

 

سخن پایانی

هدف اصلی استفاده از این سیستم‌ها این است که در مکان‌های شلوغ یا بزرگ، صدا به طور یکنواخت پخش شود و در بحرانی ترین شرایط امکان فراخوانی و یا پخش هشدار داشته باشیم. این دسته از سیستم‌ها علاوه بر تقویت صدا کیفیت آن را نیز افزایش می‌دهند. در این خصوص بهتر است بدانید که اگر قصد دارید تا سیستم را در فضای باز نصب کنید، حتما از سیستم‌ پیجینگ ضد آب استفاده کنید تا از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

 

سوالات متداول 


1. چگونه سیستم پیجینگ کارخانه می‌تواند به بهبود کارایی و بهره‌وری تولید کمک کند؟
سیستم پیجینگ کارخانه می‌تواند با افزایش دقت و سرعت در انتقال مواد، کاهش زمان هدر رفته و بهبود مدیریت موجودی، بهبود قابل توجهی در کارایی و بهره‌وری تولید ایجاد کند.

2. چه نوع فناوری‌ها یا تجهیزاتی برای پیاده‌سازی سیستم پیجینگ کارخانه استفاده می‌شود؟
برای پیاده‌سازی سیستم پیجینگ کارخانه، از فناوری‌هایی مانند سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، روباتیک، بارکدخوان‌ها، سیستم‌های مدیریت انبار، و سیستم‌های اطلاعات مدیریت منابع از جمله ERP استفاده می‌شود.

3. چه تاثیری از نظر اقتصادی و عملیاتی بر روند تولید و مدیریت موجودی دارد؟
سیستم و سرور پیجینگ کارخانه می‌تواند با کاهش هزینه‌ها، بهبود کنترل موجودی، افزایش دقت و سرعت در انتقال مواد، و بهبود فرآیندهای تولید، تاثیر مثبت و قابل ملاحظه‌ای روی اقتصادی و عملیاتی تولید و مدیریت موجودی داشته باشد.
 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید.

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه 

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه

راهنمای تلفن صنعتی


نظرات کاربران
ارسال نظر
چت با کارشناسان در واتس آپ