اینترکام ضد آب

توسط: اتصال صوت|آخرین به روز رسانی: 1401/02/16
به اشتراک گذاری در:

اینترکام ضد آب یک نوع تجهیزات ارتباطی است که برای استفاده در محیط‌هایی که تمایل به آب‌بندی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد آبی دارند طراحی شده است. اینترکام‌های ضد آب دارای محافظت‌های ویژه‌ای هستند که از ورود آب و رطوبت به داخل تجهیزات جلوگیری می‌کنند. اینترکام‌ ضد آب می‌تواند در محیط‌هایی مانند فضاهای باز، فضاهایی که تحت تأثیر باران یا شرایط آب‌وهوایی نامساعد قرار دارند مانند استخرها، ساحل‌ها، فضاهایی که تمایل به شستشو و تمیزی با آب دارند و محیط‌هایی که تمایل به آب‌بندی دارند استفاده شوند.
به عنوان مثال، اینترکام‌های ضد آب دارای استانداردهای ضد آبیت IP65 یا بالاتر هستند که نشان‌دهنده مقاومت آنها در برابر ورود آب و گرد و غبار است. اینترکام‌های ضد آب در محیط‌های صنعتی، فضاهای خارجی و محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر شرایط نامساعد آبی دارند استفاده می‌شوند.
 

چرا اینترکام ضد آب ؟

امروزه روش‌های متعددی برای برقراری ارتباط وجود دارد. استفاده از روش‌های مختلف برقراری ارتباط بین نفرات و کارکنانی که در یک محیط صنعتی مشغول بکار هستند، اهمیت زیادی دارد و همواره یک دغدغه مهم و جدی بوده است. برقراری ارتباط پایدار بین نفراتی که در یک مکان صنعتی خاص مانند نیروگاه یا پالایشگاه فعالیت دارند، جهت هماهنگی بین نفرات در مواقع خاص و بحرانی اهمیت دو چندانی دارد. دستگاه‌های مختلفی برای برقرار ارتباط وجود دارند. استفاده از بی‌سیم و یا تلفن همراه می‌تواند یک راه حل ابتدایی باشد. با این وجود اغلب مجموعه‌های صنعتی در محیط‌هایی قرار گرفته‌اند که خارج از شهر بوده و دسترسی به آنتن‌های تلفن همراه محدود است. ضمن این که در صورت استفاده از موبایل شما می‌توانید فقط با یک نفر ارتباط برقرار کنید. 

 


استفاده از بیسیم برای برقراری ارتباط بین چندین نفر و یا صدور یک فرمان و دستور می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به موبایل باشد. با این وجود سیستم بیسیم نیز ممکن است در شرایط بسیار حادی مانند باران و رطوبت، از دسترس خارج شده باشد. 
 برای برقراری ارتباط بین نفرات در مکان‌های خاص و پیجینگ افراد در محیط‌های خاصی مانند زون های غیر گازی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، استخر ها، پارک های آبی  و غیره استفاده از اینترکام ضد آب می‌تواند یک گزینه مطمئن و ایمن باشد. دستگاه‌های پیجینگ به کمک بلندگو از گذشته نیز وجود داشته است. در دستگاه‌های پیجینگ قدیمی فقط اپراتور می توانست برای برقراری ارتباط، دکمه مخصوصی را فشار دهد و به این ترتیب همه بلندگوهای موجود در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به صدا در می‌آمد و همه نفرات در همه قسمت‌ها صدای بلندگو را شنود می‌کردند.

در دستگاه‌های اینترکام ضد آب امروزی، علاوه بر اپراتور، همه ی افرادی که برای آنها مجوز پیج تعریف شده است، می‌توانند بلندگوهایی را که در یک مکان خاص قرار دارند و احتمال حضور نفر مورد نظر در آنجا وجود دارد را فعال کرده و پیج نماید.


اینترکام ضد آب چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که در مقدمه عنوان شد سیستم اینترکام، یک سیستم پیجینگ است که برای برقراری ارتباط با نفرات در محیط‌های خاصی مانند فرودگاه ها، پارک ها، کارخانه جات، ایستگاه‌های مترو، نیروگاه‌ها و غیره کاربرد دارد. در گذشته برای برقراری ارتباط نفرات با همدیگر از بیسیم استفاده می‌شد اما امروزه استفاده از سیستم اینترکام این ارتباطات را باکیفیت و اطمینان بیشتری فراهم کرده است.

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید


سیستم اینترکام به منظور برقراری ارتباط در شرایط اضطراری می‌تواند گزینه بسیار مطمئنی باشد. در شرایطی مانند باران و رطوبت، دستگاه‌های اینترکام ضد آب، قادر خواهند بود پیام‌های اضطراری را بین نفرات مخابره کنند. به کمک سیستم اینترکام ضد آب اپراتور یا سایر اشخاص مجاز می‌توانند یک پیام را به همه زیر مجموعه‌ها مخابره کنند. 


انواع اینترکام ضد آب 

اینترکام ها به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می شوند. در اینترکام های آنالوگ، امکانات محدود تری خواهید داشت ولی اینترکام های تحت شبکه قابلیت های دیگری هم دارند: 
• پشتیبانی از پروتکل SIP
• سازگاری با اکثر مرکز تلفن های تحت شبکه
• PoE
• حذف نویز و اکو
• پشتیبانی از VLAN و DHCP
• دارای ماژول رله برای اجرای فرامین کنترلی
• امکان پشتیبانی به صورت کنترل از راه دور 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید   

اجزای تشکیل دهنده دستگاه‌های اینترکام ضد آب

دستگاه‌های اینترکام از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. بسته به این که سیستم اینترکام از نوع ضد آب باشد یا معمولی، تفاوت‌های جزئی می‌تواند وجود داشته باشد. اما همه دستگاه‌های اینترکام تقریبا از بلندگو، کابل، جعبه تقسیم، کنترل پنل، چراغ چشمک‌زن، زنگ، کنسول اپراتور و تشکیل شده اند. اسپیکرهای ضد آب، محافظ‌های گوشی ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار، از دیگر ملزومات دستگاه‌های اینترکام ضد آب هستند. 

 

مزایای استفاده از دستگاه‌های اینترکام ضد آب

دستگاه‌های اینترکام کیفیت بالایی داشته و در صورت استفاده از این دستگاه‌ها شما می‌توانید از برقراری باکیفیت و مطمئن ارتباطات اطمینان داشته باشید. علاوه بر این به کمک دستگاه‌های اینترکام به راحتی قادر خواهید بود بین چند ایستگاه کنفرانس تلفنی برقرار نمایید. این ویژگی می‌تواند برای مکان‌ها مرطوب و موقعیت های بارندگی در فرودگاه ها و پارک ها، بزرگراه ها و ایستگاه های قطار بسیار مهم باشد زیرا این سیستم به مدیران کمک می‌کند در مواقع اضطراری بتوانند با کارکنان قسمت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام بدهند.


مهم‌ترین فلسفه استفاده از سیستم اینترکام تحت شبکه برقراری ارتباط در مواقع اضطراری است. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مواقع اضطراری در یک محیط مرطوب مانند استخر، پارک آبی یا ایستگاه های قطار و مترو وقتی است که میزان رطوبت بالا یا بارندگی داشته باشیم. در صورت بروز بارندگی ممکن است دستگاه‌های اینترکام معمولی قابلیت کاربری خود را از دست  بدهند. در چنین شرایطی استفاده از یک سیستم اینترکام ضد آب که در مقابل موج باران ،گرد و غبار می‌تواند بسیار حیاتی باشد. دستگاه‌های اینترکام ضد آب برای چنین مواقع دشواری طراحی شده‌اند. بلندگوها، گوشی‌ها و سایر ملزومات سیستم اینترکام ضد آب این قابلیت را دارند که در چنین شرایط سخت و دشواری امکان پیجینگ و برقراری ارتباط با نفرات را ممکن سازند.


از دیگر مزایای استفاده از اینترکام ضد آب، امکان نصب هودهای نویز گیر صوتی است. این نویز گیرها می‌توانند کیفیت صدای بالایی را تضمین کنند. در بیشتر کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی افراد دارای دستکش بوده و استفاده از دکمه‌های اینترکام می‌تواند برای آن‌ها دشوار باشد به همین دلیل می‌توانید از سیستم‌های اینترکام ضد آب که مجهز به کلید پدالی هستند استفاده نمایید

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید.

 

 

سخن پایانی

در نهایت، اینترکام‌های ضد آب نقش بسیار مهمی در ارتباطات در محیط‌هایی که با شرایط نامساعد آبی روبرو هستند ایفا می‌کنند. این تجهیزات با امکانات مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، امکان ارتباطات صوتی و تصویری را در محیط‌های خارجی و شرایط نامساعد فراهم می‌کنند. انتخاب و استفاده از اینترکام‌های ضد آب مناسب باعث افزایش امنیت و کارایی در محیط‌هایی با شرایط آبی نامساعد می‌شود.

 

سوالات متداول


1. آیا اینترکام ضد آب مناسب برای استفاده در محیط‌های بیرونی است؟ 
بله، اینترکام ضد آب مناسب برای استفاده در محیط‌های بیرونی مانند برج‌ها، ویلاها، و محیط‌های باز (استخر) است.

 

2. آیا اینترکام ضد آب قابل نصب در محیط‌های مرطوب مانند استخر است؟ 
بله، اینترکام ضد آب می‌تواند در محیط‌های مرطوب مانند استخر نصب شود.

 

3. اینترکام IP چگونه کار می کند؟
سیستم های IP intercom از طریق انتقال صدا از طریق اترنت کار می کنند. اساسا این بدان معنی است که سیستم اینترکام از طریق اینترنت و زیرساخت فناوری اطلاعات موجود یک تجارت اجرا می شود.

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه

راهنمای تلفن صنعتی


نظرات کاربران
ارسال نظر
چت با کارشناسان در واتس آپ